Ciekawe zjawiska pogodowe

| Opublikowane w: Żabki 2019/2020

I

Kochani! Dzisiaj będziecie mogli poznać różne, ciekawe zjawiska pogodowe, jakie zaobserwować możemy wiosną, a także będziecie mogli poćwiczyć działanie matematyczne, jakim jest odejmowanie. Pamiętajcie o przerwach na posiłki, zabawę swobodną, oglądanie bajek, odpoczynek czy zabawę na podwórku (stosując się do przepisów obowiązujących nas od 25.03.2020 r. o zakazie wychodzenia z domu, wydanych przez Rząd).

Zacznijcie od wysłuchania wiersza, o którego odczytanie prosimy Rodziców:

Kwietniowe humory

(autor: B. Forma)

W kwietniu gdy rankiem otwierasz oczy,

pogoda zawsze cię czymś zaskoczy.

Kiedy zły humor kwietniowi doskwiera,

słońca promienie do kosza zbiera.

 

Mgły porozsiewa, kiedy dzień wstaje,

kropelki deszczu chętnie nam daje.

Często też sypie śniegiem dokoła,

- Wróciła zima, popatrzcie! - woła.

 

Lecz kiedy humor mu się odmieni,

świat w jednej chwili już się zieleni.

Witając wiosnę słonko przygrzeje,

a ciepły wietrzyk chmury rozwieje.

 

Wiadomo wszystkim - kwiecień przeplata

to trochę zimy, to trochę lata.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

- o jakich zjawiskach pogodowych usłyszeliście w wierszu?

- jakie inne zjawiska pogodowe znacie i w których porach roku występują?

Pamiętajcie o uzupełnieniu dzisiaj Waszego Kalendarza Pogodowego :)

 

II

Czas na trochę matematyki. Zacznijcie od powtórzenia sobie liczb od 0 do 10 – policzcie swoje palce, przynieście 10 przedmiotów, na których chcecie wykonywać działania np. klocki, autka kredki, figurki ulubionych bohaterów. Sprawdźcie, czy macie ich 10.

A teraz usiądźcie wygodnie i wykonajcie następujące zadania:

- weźcie 4 przedmioty, odłóżcie 2 z nich; ile Wam zostało?

- weźcie 5 przedmiotów, odłóżcie 3; ile Wam zostało?

- weźcie 7 przedmiotów, 4 z nich oddajcie Rodzicowi; ile Wam zostało?

- weźcie 9 przedmiotów, 6 z nich schowajcie do kieszeni lub za plecy; ile Wam zostało?

- weźcie 10 przedmiotów, 10 z nich odnieście na ich miejsce (na półkę, do pudełka); ile Wam zostało?

Działania, które przed chwilą wykonaliście, nazywamy ODEJMOWANIEM. To nic innego, jak zabieranie, odkładanie, oddawanie itd.

Zapisując odejmowanie używamy znaku "-"czyli MINUS.

Przyjrzyjcie się kartom pracy i spróbujcie je wykonać, najpierw z pomocą Rodzica, a potem samodzielnie. Wyniki możecie wpisywać używając liczb lub kropek/ kresek. Powodzenia!

 

III

Zachęcamy Was dzisiaj także do wykonania ciekawych ekperymentów związanych z różnymi zajwiskami pogodowymi. Macie do wyboru: "Małą, piękną chmurkę," "Szklankę słońca," "Tornado w butelce" i "Tęczę." Wybierzcie te, które Was najbardziej zainteresują. Przyjemnego eksperymentowania!