Potrafimy segregować śmieci

| Opublikowane w: Żabki 2019/2020

I

Kochane Żabki! Zaczynamy nowy tydzień, a tym samym nowy temat. Pamiętajcie o przerwach na posiłki, zabawę swobodną, oglądanie bajek, odpoczynek czy zabawę na podwórku (stosując się do przepisów obowiązujących nas od 25.03.2020 r. o zakazie wychodzenia z domu, wydanych przez Rząd).

Tym razem zaprezentujemy Wam różne, ciekawe wiadomości, zabawy i zadania związane z EKOLOGIĄ. Co oznacza to trudne słowo? Posłuchajcie wiersza:

Co to jest ekologia?

(D. Klimkiewicz, W. Drabik)

 

Ekologia – mądre słowo

a co znaczy - powiedz sowo?

Sowa chwilę pomyślała

I odpowiedź taką dała:

„To nauka o zwierzakach,

lasach, rzekach, ludziach, ptakach.

Mówiąc, krótko w paru zdaniach

O wzajemnych powiązaniach.

Między nami, bo to wszystko

To jest nasze środowisko.

Masz je chronić i szanować”

- powiedziała mądra sowa…

Jedną z najważniejszych zasad dotyczących dbania o nasze środowisko jest utrzymywanie porządku, czyli właściwe obchodzenie się ze śmieciami. W jaki sposób należy to robić? Oczywiście SEGREGUJĄC JE.

Czy pamiętacie, jak powinno się segregować śmieci? Które odpadki wrzucamy do poszczególnych koszy oznaczonych kolorami? Spróbujcie najpierw sami opowiedzieć o tym Rodzicom.

Jeśli chcecie sprawdzić, czy dobrze pamiętacie, pomoże Wam nasza ulubienica – Kicia Kocia (ilustracje na końcu strony).

Segregowanie śmieci ma na celu ponowne ich wykorzystanie, czyli RECYKLING. Poniżej znajdują się karty, które można wydrukować i dzięki nim łatwiej Wam będzie utrwalić sobie zasady właściwej segregacji.

 

II

Pamiętacie, jaki mamy dzisiaj dzień tygodnia? Oczywiście PONIEDZIAŁEK, czyli dzień w którym poznajemy kolejną literę alfabetu. Którą? Pobawcie się najpierw z Rodzicami w grę "Skojarzenia." Zasady są proste: Rodzic podaje jakiś przymiotnik (np. duży, lekki, chudy, ciemny, mokry, kwaśny, słodki, ostry, miękki, szybki, niebieski, czerwony itd.), a Waszym zadaniem jest powiedzieć słowo "JAK" i dodać nazwę rzeczy, która Wam się kojarzy z podanym przez Rodzica słowem (np. duży JAK słoń, ciemny JAK noc itd.). Spróbujcie!

Odpowiedzcie teraz na pytanie – jaką głoskę słyszycie na początku słowa "JAK"? No jasne – J. I to jest nasza dzisiejsza litera. Wymieńcie inne słowa, które zaczynają się głoską J. A może widzicie gdzieś w domu przedmioty, które zaczynają się tą głoską? Spróbujcie jednocześnie podzielić każde słowo na sylaby.

Przyjrzyjcie się literze J. Co Wam przypomina jej kształt? Spróbujcie ułożyć ją z klocków, sznurka lub innych przedmiotów. A na koniec – karta pracy.

 

III

Czas na trochę ruchu! Proponujemy Wam zabawy, które można wykorzystać zarówno w domu, jak i na podwórku:

  • "Śmieciu, precz!" - zabawa z elementem podskoku. Dzieci chodzą swobodnie w różnych kierunkach. Na słowa: Śmieciu, precz!, schylają się, udając podnoszenie śmiecia z podłogi, i podskakują, próbując wrzucić go do kosza na śmieci.
  • "Narysuj…" – zabawa ruchowa przy muzyce. Dzieci tańczą w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce prowadzący mówi: Narysuj rybkę, a dzieci „rysują” w powietrzu podany przez prowadzącego wzór. Po ponownym odtworzeniu muzyki dzieci tańczą swobodnie. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie. Przykłady do rysowania: drzewo, fale, kwiatek, słońce.
  • "Podłoga" – zabawa bieżna. Dzieci biegają swobodnie w różnych kierunkach. Na słowa np. Ręka dotyka podłogi, dzieci dotykają wskazaną częścią ciała podłogi. Podczas zabawy prowadzący wymienia różne części ciała.

Miłej zabawy! A dla chętnych – karty pracy dotyczące segregacji śmieci.