Regulamin Rady Rodziców
Przedszkola nr 3 w Chojnicach
I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Rada Rodziców, zwana dalej „Radą” reprezentuje ogół rodziców wychowanków Przedszkola nr 3
w Chojnicach. - Rada działa na podstawie Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, Statutu Przedszkola nr 3 i niniejszego Regulaminu Rady Rodziców.
§ 2
- Rada Rodziców liczy tylu członków ile jest oddziałów w przedszkolu
- Kadencja Rady trwa rok szkolny.
- W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji, ze składu Rady Rodziców ubędzie jeden
z członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady. - Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada w głosowaniu jawnym. Następnie rodzice oddziału, który nie jest reprezentowany w Radzie wybierają nowego przedstawiciela zgodnie z § 6.
§ 3
Rada Rodziców może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe mające charakter opiniująco – doradczy.
II. Wybory do Rady
§ 4
- Wybory do Rady Rodziców przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu organizacyjnym.
- Rodzice dzieci z danej grupy, zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę Oddziałową.
- Rada Oddziałowa powinna liczyć nie mniej niż 3 osoby. O liczebności Rady Oddziałowej decydują rodzice danej grupy.
- Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice dzieci danej grupy. Jedno dziecko może reprezentować
w wyborach tylko jeden rodzic.
§ 5
- Wybory Rad Oddziałowych przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania. Do komisji nie mogą wchodzić osoby kandydujące do Rady Oddziałowej.
- Kandydaci do Rady Oddziałowej zgłaszani są na zebraniu. Osoba, która ma zostać kandydatem musi wyrazić zgodę na kandydowanie. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym. Każdy uczestnik głosowania wskazuje jednego kandydata. Do Rady Oddziałowej wybierana są osoby z największą liczbą głosów. Jeżeli na ostatnie miejsce w Radzie Oddziałowej przypada ex aequo więcej niż jeden kandydat, głosowanie dla tych kandydatów jest powtarzane.
§ 6
1. Osoba otrzymująca największą liczbę głosów w wyborach do Rady Oddziału, jest jednocześnie wybrana do Rady Rodziców przedszkola, jeżeli zebranie rodziców oddziału nie postanowi inaczej.
2. Jeżeli dwie lub więcej osób uzyskały taką samą liczbę głosów, głosowanie powtarza się dla tych osób.
§ 7
1. Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady należy do obowiązków Dyrektora.
2. Pierwsze posiedzenie Rady powinno odbyć się nie później niż 30 dni od terminu wyborów.
3. W przedszkolu nie tworzy się Komisji Rewizyjnej Rady Rodziców.
§ 8
1. Odwołać członka Rady Rodziców można na podstawie wniosku złożonego do Rady Rodziców przez: innego członka Rady Rodziców lub Radę Oddziałową.
2. Powodem odwołania może być: naruszenie przepisów prawa, przepisów niniejszego regulaminu, działanie na szkodę Przedszkola, drastyczne naruszanie ogólnie obowiązujących norm życia społecznego, nie uczestniczenie lub bierna postawa w pracach Rady Rodziców.
3. Odwołanie członka Rady Rodziców następuje w wyniku głosowania na posiedzeniu Rady w trybie uchwały.
4. Rada może odwołać osoby Przewodniczącego Rady, Sekretarza oraz Skarbnika. Odwołanie z funkcji Przewodniczącego Rady, Sekretarza i Skarbnika następuje w następuje w wyniku głosowania na posiedzeniu Rady w trybie uchwały. W przypadku rezygnacji lub odwołania Przewodniczącego Rady, Sekretarza
i Skarbnika, Rada wybiera inną osobę na wolne miejsce.
III. Kompetencje Rady Rodziców
§ 9
1. Kompetencje Rady określają przepisy ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r., ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela i aktów wykonawczych do tych ustaw.
2. Do kompetencji Rady należy w szczególności:
- występowanie we wszystkich sprawach dotyczących przedszkola do Dyrektora, uchwalanie
w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczego i programu profilaktyki, - opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora przedszkola,
- występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy nauczycieli przedszkola.
3. Do zakresu zadań Rady należy w szczególności współudział w realizacji zadań ogólno-przedszkolnych,
w tym:
- organizowanie rodziców i środowiska społecznego do rozwoju przedszkola,
- popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówce i działaniach dydaktycznych,
- pomoc Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w realizowaniu funkcji placówki, w podnoszeniu jakości pracy,
- organizowanie prac społeczno-użytecznych na rzecz przedszkola,
- uczestniczenie w planowaniu wydatków przedszkola oraz podejmowanie prac służących zdobywaniu funduszy na rzecz placówki,
- wzbogacenie wyposażenia przedszkola,
- współudział w organizowaniu zajęć dodatkowych dla dzieci,
- organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami,
- pomoc dzieciom ubogim uczęszczającym do przedszkola,
- udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej dzieci,
- wzbogacanie ceremoniału i zwyczajów przedszkolnych zgodnie z tradycją środowiska i regionu,
- rozwijanie z pomocą Rady Pedagogicznej poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
- udział w podnoszeniu higieny i kultury zdrowotnej, utrzymaniu higieny, ładu i porządku w placówce.
IV. Władze Rady
§ 10
Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady, Sekretarza i Skarbnika.
§ 11
1. Przewodniczący Rady organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę
na zewnątrz.
2. Sekretarz zastępuje Przewodniczącego podczas każdorazowej jego nieobecności oraz odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń.
3. Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę, w tym dokumentację finansową.
V. Posiedzenia Rady
§ 12
- Posiedzenia Rady Rodziców odbywają się nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący, powiadamiając członków Rady co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7 – dniowego terminu.
- Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora lub Rady Pedagogicznej.
§ 13
- Przygotowanie posiedzenia Rady Rodziców jest obowiązkiem Przewodniczącego.
- Posiedzenia Rady prowadzone są przez Przewodniczącego Rady lub upoważnionego przez Przewodniczącego członka Rady.
- W posiedzeniach Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Rada podejmuje uchwały i decyzje zwykłą większością głosów w obecności:
a. co najmniej trzech członków obecnych na posiedzeniu Rady zwoływanego na co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia,
b. co najmniej połowy członków Rady dla posiedzeń zwoływanych w trybie pilnym.
VI. Prawa i obowiązki członków Rady
§ 14.
1. Członkowie Rady mają prawo do:
- dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych,
- wprowadzania swoich opinii we wszystkich sprawach przedszkola,
- głosowania na równych prawach we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę.
W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
2. Członkowie Rady mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady.
VII. Fundusze Rady
§ 15
Rada może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych ustalonych na posiedzeniu Rady.
§ 16
Szczegółowe zasady wydatkowania funduszu ustala corocznie Rada Rodziców w preliminarzu budżetowym.
§ 17
Środki, o których mowa w § 15 przeznaczone są w szczególności na:
- organizowanie imprez kulturalno-oświatowych i wycieczek dla dzieci,
- finansowanie upominków oraz imprez okolicznościowych organizowanych dla dzieci
i dla pracowników przedszkola, - finansowanie materiałów piśmiennych i dydaktycznych dla dzieci,
- finansowanie wyposażenia przedszkola,
- pomoc dzieciom potrzebującym wsparcia, które uczęszczają do przedszkola,
- innych wydatków niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Rady.
§ 18
Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady mogą składać:
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna.
§ 19
- Rada gromadzi środki na własnym, wydzielonym koncie bankowym.
- Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje Rada Rodziców poprzez dwie upoważnione osoby: Przewodniczącego i Skarbnika, bądź Sekretarza i Skarbnika.
- Środkami finansowymi Rada dysponuje poprzez Skarbnika lub w szczególnych przypadkach przez Przewodniczącego, którzy w tym zakresie wykonują decyzje Rady.
VIII. Postanowienia końcowe
§ 20
Regulamin wchodzi w życie z chwilą uchwalenia tj. 02.10.2017 r.