Litera J ,j

| Opublikowane w: Motylki 2019/2020
Litera J ,j

PONIEDZIEŁEK - Co mają wspólnego deszcz i cytryna?

I.             Higiena poranna, czynności samoobsługowe, pomaganie w przygotowaniu śniadania. „Gazetowa tarcza” – zabawa ruchowa   z wykorzystaniem gazety z której dzieci wykonują kulkę, następnie mogą nią rzucać do wyznaczonego przez siebie celu.  Obserwowanie zmian jakie zachodzą w przyrodzie. „Leśna wycieczka” – zestaw ćwiczeń porannych (  marsz, podskoki, chodzimy jak bocian- nóżki wysoko do góry )

II.            „Po co jest deszcz?” – rozmowa zainspirowana treścią wiersza A. Frączek pt. " Deszcz" „Co wspólnego ma deszcz z cytryną?” – zabawa badawcza, opisywanie cech cytryny . „»J« jak jajko”
– zabawa dydaktyczna, wprowadzenie małej i wielkiej litery „j”. Nakreślcie litery j w powietrzu, Poćwiczcie pisanie litery j na kaszy lub mące. „Ukryte zdania” – zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność czytania, rozwiązywanie zadań w kartach pracy str. 60-61

III.            Ćwiczenia grafomotoryczne - literka j po śladzie. Zabawa ruchowa " Mucha w mucholocie "  https://www.youtube.com/watch?v=IueASDp61bc.  Spędzamy czas na  świeżym powietrzu zgodnie z ustaleniami MEN, oraz restrykcjami wprowadzonymi przez rząd  które weszły w życie 25.03.2020 r.

 

Kochani przeczytajcie dzieciom załączony wiersz pt. ”Deszcz” A. Frączek  i odpowiedzcie na zadane pytania.

Instrukcja zabawy badawczej - Co wspólnego ma deszcz z cytryną? – pokazujemy dzieciom cytrynę i mówimy, że deszcz ma cechę wspólną z cytryną. Dzieci określają cechy cytryny i próbują określić, która z nich pasuje do deszczu. Kroimy cytrynę i wyciskamy z niej sok do kubeczka. Dzieci obserwują pierwszą wspólną cechę – obie rzeczy są mokre. Na koniec dzieci próbują odrobinę soku z cytryny, określają jej smak, informujemy, że deszcz może mieć, tak jak cytryna, odczyn kwaśny. Możemy opowiedzieć dzieciom o skutkach kwaśnych deszczy, ilustrując swoją wypowiedź załączonym zdjęciem.

Przydatne informacje: Zwykły, czysty deszcz nie jest szkodliwy dla natury, ale zanieczyszczenia powietrza powodują, że deszcz robi się kwaśny i wówczas szkodzi przyrodzie. Opady niszczą warstwę znajdującą się na liściach. Bez tej warstwy woda bardzo szybko paruje z liści, w rezultacie czego rośliny zielone się wysuszają. Zaczynają chorować, a ich liście (igły) żółkną i opadają. Kwaśne deszcze mają również niekorzystny wpływ na gleby. Kwas wypłukuje z nich wapń. Pozbawione wapnia grunty stają się niezdatne do uprawy. Ziemia robi się jałowa. W takiej nieżyznej ziemi rośliny umierają. Również jeziora cierpią z powodu kwaśnych deszczy. Giną w nich rośliny i zwierzęta, zwłaszcza ryby, które potrzebują czystej wody (pstrągi i łososie).