Kącik Rodzica

| Opublikowane w: Żabki 2019/2020
Kącik Rodzica

Drodzy Rodzice!

Zachęcamy Was do zaglądania do naszego Kącika Rodzica. Na początku tygodnia będziemy umieszczać tutaj różne ciekawe informacje dotyczące kwestii wychowania dziecka w wieku przedszkolnym.

Mamy nadzieję, że znajdziecie dla siebie coś ciekawego i wartościowego, co warto będzie wprowadzić we własny warsztat wychowawczy.

W dniu dzisiejszym Logopeda radzi, jak dokonywać syntezy i analizy wyrazów oraz jak pracować na sylabach.

Zabawa w łączenie sylab w wyrazy albo – odwrotnie – podział wyrazów na sylaby jest zadaniem rozwijającym wrażliwość słuchową dziecka. Dzięki podziałowi na sylaby można je nauczyć prawidłowego brzmienia nawet długich i skomplikowanych wyrazów („autokar” przestanie być „aukotarem”, a nazwa „Międzyrzec” odzyska prawidłowe brzmienie). Możecie podać dziecku podzielone na sylaby np. produkty z listy zakupów, nazwy zabawek, nazwy dni tygodnia, nazwy miejscowości, zadaniem dziecka jest wówczas podanie prawidłowego brzmienia całego wyrazu. Jeśli chcecie zaproponować dziecku zamianę ról, pamiętajcie, że podział słowa na sylaby jest nieco trudniejszy niż łączenie sylab w całe słowo. Ważne, by dawać dziecku okazję do osiągania sukcesu (co motywuje je do dalszej pracy), dlatego stopień trudności zadania dopasujcie do aktualnych możliwości dziecka. Zapytajcie nauczyciela w grupie przedszkolnej o dobór odpowiedniego poziomu trudności zadań. Kiedy dziecko jest gotowe do dokonania analizy sylabowej wyrazów, pamiętajcie również o stopniowaniu trudności. Pamiętam spotkanie z tatą, który był zbulwersowany tym, że jego pięcioletnie dziecko nie potrafi podzielić na sylaby słowa „pięćdziesięciogroszówka”. Gdy nie udało mi się przekonać rodzica, że dla jego dziecka to zbyt trudne i niepotrzebne jeszcze słowo, poprosiłam go o dokonanie analizy „Konstantynopolitańczykowianeczki wyindywidualizowanej z rozentuzjazmowanego tłumu”… Nie chcę przez to powiedzieć, że nie trzeba podnosić dziecku poprzeczki w tego typu zadaniach, ale w zabawie, bez zbędnego stresu wynikającego ze zbyt dużych ambicji osób dorosłych. Niech przez ćwiczenie w zadaniach łatwiejszych odnajdzie radość z przejścia do zadań coraz trudniejszych.