Wprowadzenie litery j, J

| Opublikowane w: Jeżyki 2019/2020

Kochane Jeżyki! Dziś poznajemy nową literę.

Temat: Co mają wspólnego deszcz i cytryna? 30 marzec, poniedz.

I.           Higiena poranna, czynności samoobsługowe, pomaganie w przygotowaniu śniadania.
„Gazetowa tarcza” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem gazety z której dzieci wykonują kulkę, następnie mogą nią rzucać do wyznaczonego przez siebie celu. Obserwowanie zmian jakie zachodzą w przyrodzie.
„Leśna wycieczka” – zestaw ćwiczeń porannych (marsz, podskoki, chodzimy jak bocian - nogi wysoko do góry).

II.          „Po co jest deszcz?” – rozmowa zainspirowana treścią wiersza A. Frączek pt. "Deszcz" (załącznik).
„Co wspólnego ma deszcz z cytryną?” – zabawa badawcza, opisywanie cech cytryny (instrukcja poniżej).
„»J« jak jajko” – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie małej i wielkiej litery „j”. Nakreślcie litery j w powietrzu. Poćwiczcie pisanie litery j na kaszy lub mące. „Ukryte zdania” – zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność czytania, rozwiązywanie zadań w kartach pracy str. 60-61.

III.          Ćwiczenia grafomotoryczne - litera j po śladzie (karta w załączniku).
Zabawa ruchowa "Mucha w mucholocie"  https://www.youtube.com/watch?v=IueASDp61bc.
Spędzamy czas na świeżym powietrzu zgodnie z ustaleniami MEN oraz restrykcjami wprowadzonymi przez rząd, które weszły w życie 25.03.2020 r.

 

Rodzice – przeczytajcie dzieciom załączony wiersz pt. ”Deszcz” A. Frączek  i odpowiedzcie na zadane pytania. Następnie spróbujcie wykonać zabawę badawczą.

Instrukcja zabawy badawczej - Co wspólnego ma deszcz z cytryną? – pokazujemy dzieciom cytrynę i mówimy, że deszcz ma cechę wspólną z cytryną. Dzieci określają cechy cytryny i próbują określić, która z nich pasuje do deszczu. Kroimy cytrynę i wyciskamy z niej sok do kubeczka. Dzieci obserwują pierwszą wspólną cechę – obie rzeczy są mokre. Na koniec dzieci próbują odrobinę soku z cytryny, określają jej smak, informujemy, że deszcz może mieć, tak jak cytryna, odczyn kwaśny. Możemy opowiedzieć dzieciom o skutkach kwaśnych deszczy, ilustrując swoją wypowiedź załączonym zdjęciem.

Przydatne informacje: Zwykły, czysty deszcz nie jest szkodliwy dla natury, ale zanieczyszczenia powietrza powodują, że deszcz robi się kwaśny i wówczas szkodzi przyrodzie. Opady niszczą warstwę znajdującą się na liściach. Bez tej warstwy woda bardzo szybko paruje z liści, w rezultacie czego rośliny zielone się wysuszają. Zaczynają chorować, a ich liście (igły) żółkną i opadają. Kwaśne deszcze mają również niekorzystny wpływ na gleby. Kwas wypłukuje z nich wapń. Pozbawione wapnia grunty stają się niezdatne do uprawy. Ziemia robi się jałowa. W takiej nieżyznej ziemi rośliny umierają. Również jeziora cierpią z powodu kwaśnych deszczy. Giną w nich rośliny i zwierzęta, zwłaszcza ryby, które potrzebują czystej wody (pstrągi i łososie).

Powodzenia kochani!