Kwiecień - plecień

| Opublikowane w: Żabki 2019/2020

I

Kochane Żabki witajcie po Świętach! Mamy nadzieję, że mimo wszystko, spędziliście miło ten czas.

Dzisiaj wracamy do wspólnej zabawy i pracy. Pamiętajcie o przerwach na posiłki, zabawę swobodną, oglądanie bajek, odpoczynek czy zabawę na podwórku (stosując się do przepisów obowiązujących nas od 25.03.2020 r. o zakazie wychodzenia z domu, wydanych przez Rząd).

Tematy tego tygodnia związane będą ze zmiennością pogody, jaką funduje nam miesiąc KWIECIEŃ, a także przypomnimy sobie zasady dotyczące właściwej higieny naszych zębów.

Zaczniemy od historii Królika Higienka:

 

KRÓLIK HIGIENEK KONTRA ZĄBIAKI

Królik Higienek zatrzymał się i radośnie wziął szczoteczkę do zębów, nałożył pastę do zębów na szczecinę, włożył szczoteczkę do buzi…

Myślicie, że mył zęby?

Otóż nie... Królik zamiast myć… ciumkał smakowitą pastę.

Szczoteczka w jego buzi niespodziewanie ożyła. Zaczęła się wiercić…

— Ojej, Higienku, co ty robisz? — zawołała i wyleciała z jego buzi.

Szczocia była wyraźnie zszokowana zachowaniem królika.

— Higienku, nie mogłam się ruszać. W dodatku połknąłeś Pastka, wiesz?

— Połknąłem Pastka? Jaaaa? — zdziwił się królik.

— Tak, ty. Przecież jesteśmy twoimi kumplami, a kumple sobie tak nie robią, co nie?!

— Yyyy — Speszył się królik. Szczocia pomogła mu jednak wybrnąć z sytuacji i zapytała:

— Nie chciałbyś mieć białych czystych zębów jak inne Czyściochy? – i zaraz zaproponowała — Pokażemy ci z Pastkiem zabawę w wypędzanie Ząbiaków. Wymieciemy je razem?

— Jasne! Ale gdzie one są? – zapytał, trochę zdziwiony całą sytuacją królik.

— Jak to gdzie? Na twoich zębach — odpowiedziała Szczocia.

Higienek otworzył buzię, jak to się robi podczas wizyty u dentysty.

— Aaaaa. — powiedział głośno i przyjrzał się dokładnie swojemu uzębieniu w lustrze.

No tak, łobuzowały tam Ząbiaki… właściwie całe mnóstwo Ząbiaków i ewidentnie nie miały dobrych zamiarów. Wierciły, gryzły i wylewały żrący kwas wprost na szkliwo, powierzchnię ochronną zębów królika.

Higienek wyraźnie się przestraszył.

— Higienku — zaproponowała Szczocia — Złap mnie ostrożnie za rączkę… — Szczoteczka sama wleciała w łapki królika — I nałóż odrobinę pasty.

— Rób koliste ruchy i masz na zabawę aż trzy minuty!

— Bo widzisz, gdy uzbieramy dużo piany, to ząbiaki wypluwamy! — dodał dumny ze swej roli Pastek. I razem zawołali:

— Do szczotkowania gotowi, start!

Higienek długo i dokładnie (czyli z każdej strony, kolistymi ruchami) umył zęby. Na koniec wypluł wszystkie Ząbiaki wraz z pianą do zlewu.

— Wygraliśmy! — z radością zauważył królik.

— Wszyscy mogą teraz podziwiać twój piękny uśmiech. — z podziwem dodał Pastek.

— Zgrana z nas drużyna! — przyznała Szczocia.

— Ząbiaki nie miały żadnych szans! — nieskromnie zauważył Higienek.

Królik, Szczocia i Pastek wznieśli okrzyk zwycięskiej drużyny: — Zębastycznie!

 

Ważne zasady, o których warto pamiętać i które warto często powtarzać:

• zęby myjemy przez 3 minuty dwa razy dziennie, codziennie,

• zęby myjemy przed śniadaniem lub 15 minut po posiłku,

• zęby myjemy dokładnie i z każdej strony,

• lekarz stomatolog pomaga dbać o zęby,

• zdrowe odżywianie jest ważne dla naszych zębów; powinniśmy unikać produktów słodkich, czy przylepiających się do zębów,

• dokładne mycie zębów to także nitkowanie.

A teraz, jeśli jeszcze tego nie zrobiliście, to ruszajcie do łazienki, aby dokładnie umyć zęby, zgodnie z powyższymi zasadami.

II

Dzisiaj poznacie kolejną literę alfabetu. Sami spróbujcie odgadnąć jaką. Rodziców prosimy, aby po kolei pokazywali dzieciom obrazki zamieszczone poniżej. Zadaniem dzieci jest nazwanie ich i podanie pierwszej głoski.

Myślę, że wszyscy świetnie odgadliście o jaką literę chodzi, czyli G. Przyjrzyjcie się dokładnie tej literze. Co Wam przypomina jej kształt? Spróbujcie, wraz z Rodzicami, zapisać drukowaną literę G palcem w powietrzu, nosem, łokciem i kolanem. A może uda Wam się także zapisać ją na kartce? Spróbujcie! Wymyślcie inne wyrazy, w których na początku słyszycie głoskę G. Zachęcamy do wykonania zadań w kartach pracy.

III

Kwiecień jest miesiącem bardzo kapryśnym pod względem pogody. Bywają dni, kiedy jest bardzo ciepło, w inne dni – deszczowo, a czasem nawet mroźno. Zamieńcie się dziś w obserwatorów pogody. W podanej niżej tabelce możecie zaznaczać codziennie, jaką pogodę widzicie za oknem. Poproście Rodziców, aby pomogli Wam wpisywać datę, odczytywać i wpisywać temperaturę, a w kolumnie ZJAWISKA POGODOWE – narysujcie symbolicznie, co działo się w pogodzie danego dnia. Powodzenia!