I
Kochane Żabki witajcie po Świętach! Mamy nadzieję, że mimo wszystko, spędziliście miło ten czas.
Dzisiaj wracamy do wspólnej zabawy i pracy. Pamiętajcie o przerwach na posiłki, zabawę swobodną, oglądanie bajek, odpoczynek czy zabawę na podwórku (stosując się do przepisów obowiązujących nas od 25.03.2020 r. o zakazie wychodzenia z domu, wydanych przez Rząd).
Tematy tego tygodnia związane będą ze zmiennością pogody, jaką funduje nam miesiąc KWIECIEŃ, a także przypomnimy sobie zasady dotyczące właściwej higieny naszych zębów.
Zaczniemy od historii Królika Higienka:
KRÓLIK HIGIENEK KONTRA ZĄBIAKI
Królik Higienek zatrzymał się i radośnie wziął szczoteczkę do zębów, nałożył pastę do zębów na szczecinę, włożył szczoteczkę do buzi…
Myślicie, że mył zęby?
Otóż nie... Królik zamiast myć… ciumkał smakowitą pastę.
Szczoteczka w jego buzi niespodziewanie ożyła. Zaczęła się wiercić…
— Ojej, Higienku, co ty robisz? — zawołała i wyleciała z jego buzi.
Szczocia była wyraźnie zszokowana zachowaniem królika.
— Higienku, nie mogłam się ruszać. W dodatku połknąłeś Pastka, wiesz?
— Połknąłem Pastka? Jaaaa? — zdziwił się królik.
— Tak, ty. Przecież jesteśmy twoimi kumplami, a kumple sobie tak nie robią, co nie?!
— Yyyy — Speszył się królik. Szczocia pomogła mu jednak wybrnąć z sytuacji i zapytała:
— Nie chciałbyś mieć białych czystych zębów jak inne Czyściochy? – i zaraz zaproponowała — Pokażemy ci z Pastkiem zabawę w wypędzanie Ząbiaków. Wymieciemy je razem?
— Jasne! Ale gdzie one są? – zapytał, trochę zdziwiony całą sytuacją królik.
— Jak to gdzie? Na twoich zębach — odpowiedziała Szczocia.
Higienek otworzył buzię, jak to się robi podczas wizyty u dentysty.
— Aaaaa. — powiedział głośno i przyjrzał się dokładnie swojemu uzębieniu w lustrze.
No tak, łobuzowały tam Ząbiaki… właściwie całe mnóstwo Ząbiaków i ewidentnie nie miały dobrych zamiarów. Wierciły, gryzły i wylewały żrący kwas wprost na szkliwo, powierzchnię ochronną zębów królika.
Higienek wyraźnie się przestraszył.
— Higienku — zaproponowała Szczocia — Złap mnie ostrożnie za rączkę… — Szczoteczka sama wleciała w łapki królika — I nałóż odrobinę pasty.
— Rób koliste ruchy i masz na zabawę aż trzy minuty!
— Bo widzisz, gdy uzbieramy dużo piany, to ząbiaki wypluwamy! — dodał dumny ze swej roli Pastek. I razem zawołali:
— Do szczotkowania gotowi, start!
Higienek długo i dokładnie (czyli z każdej strony, kolistymi ruchami) umył zęby. Na koniec wypluł wszystkie Ząbiaki wraz z pianą do zlewu.
— Wygraliśmy! — z radością zauważył królik.
— Wszyscy mogą teraz podziwiać twój piękny uśmiech. — z podziwem dodał Pastek.
— Zgrana z nas drużyna! — przyznała Szczocia.
— Ząbiaki nie miały żadnych szans! — nieskromnie zauważył Higienek.
Królik, Szczocia i Pastek wznieśli okrzyk zwycięskiej drużyny: — Zębastycznie!
Ważne zasady, o których warto pamiętać i które warto często powtarzać:
• zęby myjemy przez 3 minuty dwa razy dziennie, codziennie,
• zęby myjemy przed śniadaniem lub 15 minut po posiłku,
• zęby myjemy dokładnie i z każdej strony,
• lekarz stomatolog pomaga dbać o zęby,
• zdrowe odżywianie jest ważne dla naszych zębów; powinniśmy unikać produktów słodkich, czy przylepiających się do zębów,
• dokładne mycie zębów to także nitkowanie.
A teraz, jeśli jeszcze tego nie zrobiliście, to ruszajcie do łazienki, aby dokładnie umyć zęby, zgodnie z powyższymi zasadami.
II
Dzisiaj poznacie kolejną literę alfabetu. Sami spróbujcie odgadnąć jaką. Rodziców prosimy, aby po kolei pokazywali dzieciom obrazki zamieszczone poniżej. Zadaniem dzieci jest nazwanie ich i podanie pierwszej głoski.
Myślę, że wszyscy świetnie odgadliście o jaką literę chodzi, czyli G. Przyjrzyjcie się dokładnie tej literze. Co Wam przypomina jej kształt? Spróbujcie, wraz z Rodzicami, zapisać drukowaną literę G palcem w powietrzu, nosem, łokciem i kolanem. A może uda Wam się także zapisać ją na kartce? Spróbujcie! Wymyślcie inne wyrazy, w których na początku słyszycie głoskę G. Zachęcamy do wykonania zadań w kartach pracy.
III
Kwiecień jest miesiącem bardzo kapryśnym pod względem pogody. Bywają dni, kiedy jest bardzo ciepło, w inne dni – deszczowo, a czasem nawet mroźno. Zamieńcie się dziś w obserwatorów pogody. W podanej niżej tabelce możecie zaznaczać codziennie, jaką pogodę widzicie za oknem. Poproście Rodziców, aby pomogli Wam wpisywać datę, odczytywać i wpisywać temperaturę, a w kolumnie ZJAWISKA POGODOWE – narysujcie symbolicznie, co działo się w pogodzie danego dnia. Powodzenia!